İşin çapına göre BI


İş zekası deyince daha çok akla kurumsal zeka ve büyük sistemler geliyor. Ama Microsoft ‘BI for the Masses’ yani ‘Kitleler için İş Zekası’ sloganıyla sahayı genişletiyor.

SharePoint 2010 Insights kapsamında kitleler için iş zekası kavramının altının dolmaya başladığını görüyoruz.

Microsoft üç kademe iş zekası öngörüyor:
– Kendin Yap tipi kişisel çalışmaya dayalı iş zekası
– Topluluk için iş zekası
– Kurumsal iş zekası

Bunları ayrı ayrı ele alacak olursak:

Kendin Yap tipi kişisel çalışmaya dayalı iş zekası:
İhtiyaç duydukları anda kişilerin kullanımına açık ya da onlara sunulan bilgidir. IT ekibinin katılımı bu tip çalışmada yok gibi ya da çok kısıtlıdır. Kullanıcılardan gelen talepleri tekil tekil karşılamak yerine IT ekibi kendi başlarına iş zekası raporları oluşturmaları için insanlara bütüncül bir ortam sunmak için çalışma yapabilir.
Bu tip bir çalışmada bir veri ambarı çalışması hiç olmayabilir, ya da düşük kapsamlı olarak var olabilir. Muhtemelen veri ambarı dışındaki birtakım kaynaklara da erişim sağlanacaktır. Kullanıcılar araçları kullanarak kendi kendilerine veri ambarına paralel ya da veri ambarı yerine küp benzeri yapılar oluşturabilirler. (In-Memory OLAP tipi çalışmalar buna örnektir.)

Topluluk için iş zekası:
İnsanlar projeleri tamamlamak için takımlar ve gruplar halinde çalışırlar. Topluluk için iş zekası bu tür ortak çalışmalara yönelir. Ortak kararlara varmak için işbirliğini ve bilginin hızlı paylaşımını geliştirmeye yönelik iş istihbaratı sunar.

Kurumsal iş zekası:
Kurumsal ya da organizasyonel iş zekası, insanların hedeflerini ve etkinliklerini genel şirket amaçları, hedefleri ve ölçütleriyle uyumlu hale getirmelerine yardımcı olan bir seri aracı içerir. Şirketin bütüncül bir görünümü karneler, strateji haritaları, konsollar, raporlar, pivot görünümler gibi araçlar kullanılarak şirket içindeki ya da şirket çıkarlarıyla ilgili insanlara sunulur.

Microsoft’un SharePoint Insights kapsamında sunduğu araçların bu iş zekası tiplerine yönelik kullanımlarını nasıl sınıflandırmamız gerektiğine biraz kafa yoracak olursak:

Kendin Yap tipi iş zekasının birincil ve en önemli aracı Excel ve PowerPivot eklentisidir. Bu eklentiyle birlikte Excel’i kullanan insanlar, gerek veri ambarından olsun gerek normal veritabanlarından olsun yüksek miktarda veriyi tek bir Excel dosyasına alıp bu dosya kapsamında OLAP küpleri benzeri yapılar kurabilirler. Ortaya çıkan dosya SharePoint’e yüklenirse, arka planda zaten SharePoint’e entegre kurulmuş bir SSAS motoru üzerinde çalışır. Ayrıca Excel ve Excel Servisleri, Visio ve Visio Servisleri ve Report Builder da Kendin Yap tipi iş zekası çözümlerinde belirli ölçeklerde kullanılabilirler.

Topluluk için iş zekası kapsamında ağırlıklı olarak Excel ve Excel Servisleri, Report Builder, Visio ve Visio Servisleri kullanılır. Kurumsal bir yapının altında topluluk alt destekleri için PerformancePoint Services ve Reporting Services’tan da yararlanılabilir.

Kurumsal iş zekası için temel Insight araçları ise PerformancePoint Services ve Reporting Services’tır. Ama bunların altındaki yapılarda ve kurum içindeki topluluk iş zekası destekleri için Excel ve Excel Servisleri, Report Builder, Visio ve Visio Servisleri de yoğun olarak kullanılabilir.

Her bir aracı ne tür durumlarda kullanmak gerektiğini de başka yazılarda ayrıca paylaşmayı planlıyorum.

Bu yazı PerformancePoint içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s