Geçmişten ders çıkarmak -> Bugünü anlamak -> Geleceği tahmin etmek


KPI kısaltmasını büyük olasılıkla duymuşsunuzdur şimdiye kadar. Key Performance Indicator’ın kısaltması. Anahtar performans göstergeleri diye de düşünülebilir.

Araba kullanırken bunlardan yararlanıyoruz aslında. Mesela hız durumumuz, yapmış olduğumuz kilometre, devir hızımız gibi bilgiler veriyor bize konsol. Bu tür konsollara performans yönetimi dilinde ‘dashboard’ deniyor. Bir de benzin, hararet, yağ vb durumlarını gösteren, bunlarda tanımlanmış özel durumları görsel ya da sesli olarak bildiren özel göstergeler vardır. Bunlar da KPI’lere karşılık geliyor.

Microsoft’un bu sene genel olarak Office System, özelde SharePoint’te yaptığı büyük bir atılım var. SharePoint tabii pek çok alanda önemli çözümler getiriyor, ama yönetici kademesinde insanlar açısından çarpıcı görünümlerinden biri yayınladığı KPI’ler. Bir sigorta şirketinde satış müdürü olduğunuzu düşünün. Her sabah masanıza oturduğunuzda, o anki aktif satışlarınızla ilgili 5 işaret görecek olsanız, bunların neler olmasını isterdiniz? Sigortacılık sektörüyle çalışmadım daha önce ama şöyle bir tahminde bulunursak: Dönem başından bu yana toplam satış performansı, satış ekibi bazında performans, yapılan satışların risk hedefine göre performansı, dönem başından bu yana ödenen zarar performansı, ortalama satış kapama süreci performansı. Bunların herbiri birer trafik ışığı şeklinde portalinizin sağ tarafında yer alsa hoş olmaz mı?

SharePoint ve KPI’ler
KPI’nin mantığı aslında çok basit. Hedefiniz nedir, eşik değeriniz nedir, mevcut durum nedir, sistem bunları arkadan alıp size seçilen bir görselde sunuyor. Mesela eşik değerin altındaysanız kırmızı ışık, eşik değerle hedef değer arasındaysanız sarı ışık, hedef değeri tutturmuş ya da geçmişseniz yeşil ışık.

Yukarıdaki örneği tekrar ele alacak olursak… Diyelim satış ışığı yeşil, ortalama satış kapama süreci yeşil, ama ödenen zarar kırmızı ve risk sarı yanıyor. Yani yeterince iyi miktarda ve yeterince hızlı satış yapılıyor ama ödenen zararlar limitlerinizi çok kötü aşmış ve alınan riskler de hedeflediğinizden yüksek, hatta eşik değere yaklaşıyor! Bu kısacık görüntüden satış hedeflerine çok yüklenmiş olduğunuzu ve ekiplerin analizi yeterince yapmadan, hızlı ama zararlı poliçeler sattıklarını anlayabilirsiniz. Dilerseniz sadece ışıklara değil yanlarındaki rakamlara bakarak daha detaylı bir fikre de sahip olabilirsiniz.

Bu görsel ve kolay kontrol edilebilir yaklaşım, şirketinizin hedeflerini tutturma olasılığını çok artıracaktır. Bu sene içerisinde Microsoft’un SharePoint’i çok iyi tanıtması ve bunun da piyasada gerçekten var olan bir ihtiyaca karşılık gelmesi sayesinde bol bol SharePoint uygulaması, projesi ve böyle renkli, güzel göstergeler göreceksiniz. Ama acaba iş burada bitiyor mu?

Sanırım Stephen Covey’in bir kitabında okumuştum, o da belki başka bir yerden alıntı yapmıştır: İyi yönetici, merdivene etkin tırmanılmasını sağlayan kişidir. İyi lider ise, merdivenin doğru duvara dayanmasını sağlar.

Buz dağının görünen kısmı
Herşey güzel, göstergeler, hedeflere göre durumumuzu hızla görebilmemiz vesaire vesaire. Ama acaba hedeflerimiz doğru mu? Nihai hedeflerimizi doğru belirlemişsek bile, bunları sağlayacak olan ara hedeflerin, giriş etkilerinin neler olduğunu biliyor muyuz ve buna göre bir yapılanmamız var mı?

KPI tasarlamak kolay ama, KPI buzdağının görünen kısmı. Ödüyor olduğunuz primleri, yaptığınız poliçe satışlarını zaten Excel’den bile takip edebilirsiniz. Kimlere uyarıda bulunmanız gerekiyor, kimleri ödüllendirmeniz gerekli, bunları zaten pek çok firma mevcut durumda takip ediyor.

Ama şunu kim yapabiliyor:

Ana hedeflerinizi elde etmek için stratejik yolunuz nedir? Hangi girdilere yatırım yaptığınızda çıktılarınızı ne kadar etkiliyor? Mesela eğitimlere ayırdığınız zaman genel hedeflerinizi nasıl etkiliyor? Ya da bu seneki satışları takip ediyorsunuz ama gelecek seneki satış hedeflerinizi tutturmak için bu seneden yaptığınız hangi etkinlikler nasıl sonuçlar verecek?

Geçmişi analiz etmeye dayalı sistemler onlarca yıl önce modaydı. Yakın zamanlarda oluş halindeki durumları incelemeyi ve neler olup bittiğine göre aksiyon alabilmeyi mümkün kılan sistemler yayılmaya başladı. Şimdiyse, gelecekte neler olacağını tahmin edip ona göre stratejiyi yönlendirebilenler kazanıyor.

Modern kahin: Veri madenciliği
Veri madenciliği, geçmişte dar bir kitlenin ilgi alanındaydı. Günümüzdeyse çok daha geniş kitleler tarafından kullanılabilir hale geldi. Peki hangi gelişmeler buna sebep oldu?

– Donanım yeterince bol ve ucuz bir kaynak haline geldi. Veri madenciliği tipik olarak milyarlarca satırla uğraştığı için, işlemci gücü, bellek kapasitesi ve depolama kapasitesine son derece duyarlı bir teknoloji.

– Yeterince veri birikti. Depremi düşünün, depremle ilgili sağlıklı tahminler yapılamamasının sebebi, yeterince kayıtlı geçmiş veri olmamasıdır. Şirketler 5-10 yıllık sağlıklı veri biriktirmeden veri madenciliği çok fazla anlamlı ya da kaçınılmaz derecede gerekli bir teknoloji değildi.

– Algoritmalar olgunlaştı. İş zekası ile ilgili çalışmalar çok yakın bir zamana kadar akademik açıdan yeterince gelişmiş değildi. Günümüzde sahalara inebilecek ve yaygın kullanılabilecek kıvama geldi.

– Araçlar gelişti. Özellikle SQL Server 2005’in bu alandaki yetenekleri, artık ne kadar yaygın bir veri madenciliği kullanımı olabileceğini gösteriyor.

– Teknoloji ucuzladı. Hem araçlar hem donanım olarak, ayrıca knowhow açısından veri madenciliği bütçelere sığabilir seviyeye indi.

– Knowhow yaygınlaştı. Veri madenciliği, dünyanın çeşitli yerinden insanların araştırabileceği, öğrenebileceği, kaynak bulabileceği bir yapı haline geldi.

Microsoft’un bu yaz çıkacak PerformancePoint Server’ını kullanarak şirketiniz için nihai hedefleri tutturmayı sağlayacak performans haritasını oluşturabilir, arka planda veri madenciliği ile beslenen gerçekten akıllı KPI’ler oluşturarak sadece şu an neler olduğunu değil, gelecekte neler olacağını da gösterebilirsiniz.

Bu yazı Genel içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s